Siirry suoraan sisältöön
Etusivu » Miinaharava

Miinaharava

    Pelaa yksinpelien klassikkoa – Miinaharavaa.

    Pasianssi.com esittelee artikkeleissaan erilaisten pasianssien lisäksi myös erilaisia korttipelejä sekä yksinpelattavia älypelejä. Aikaisemmissa teksteissä on useaan otteeseen mainittu Windowsin legendaarisesta peliryhmästä, johon Klondike Pasianssin, Vapaakentän ja Hertan ohella kuuluu myös Miinaharava.

    Tämä artikkeli pureutuu Miinaharavan syvimpään olemukseen, historiaan sekä älypelin sääntöihin. Miinaharavan taustoja ja ominaisuuksia verrataan myös muihin pasiansseihin, sillä näillä yksinpeleillä riittää rutkasti yhteistä historiaa!

    Mikä on Miinaharava?

    Miinaharava, englanniksi Minesweeper, on perinteisen pasianssin tavoin yksinpeli, mutta onnen sijasta tässä pelissä pääsee pitkälle omalla neuvokkuudella ja ongelmanratkaisukyvyillä.

    Siinä mielessä Miinaharava lähentelee luonteeltaan ennemmin Vapaakenttää. Älypelin kehitti Robert Donner vuonna 1989, mutta suuren yleisön tietoisuuteen Miinaharava kantautui Microsoftin Windows-järjestelmän yleistymisen myötä.

    Miinaharavan tarkoituksena on selvittää pelilaudan ruudukko, joka aloitustilanteessa on kaikkien ruutujen osalta avaamaton. Pelaajan tulee paljastuvien numeroiden avulla päätellä, missä ruuduissa piilee miinoja, ja merkitä nämä punaisella lipulla. Peli on läpäisty, kun jokainen numero on turvallisesti paljastettu ja miinat liputettu. Mutta jos osut miinaan, räjähtävät kaikki peliruudukon miinat ja häviät pelin!

    Miinaharava

    Miinaharavan vaikeustasot

    Spider Pasianssin tapaan Miinaharavasta löytyy kolme eri vaikeustasoa: helppo, keskivaikea ja vaikea. Siinä missä helppo pasianssi sisältää yhden maan, tarkoitetaan helpolla versiolla Miinaharavan tapauksessa 9 x 9 -kokoista peliruudukkoa, joka pitää sisällään 10 miinaa.

    Keskivaikea eli tavallinen pasianssi pelataan kahta maata käyttäen, kun taas Miinaharavassa tämä variaatio sisältää 40 miinaa 16 x 16 -ruudukossa. Vaikea Spider Pasianssi haastaa pelaajansa neljällä maalla, mutta hankalin Miinaharava kätkee 30 x 16 -ruudukkoon yhteensä peräti 99 miinaa.

    Kaikkien aikojen ennätys Miinaharavassa vaikeimmalla tasolla kuuluu puolalaiselle Kamil Muranskille joka onnistui läpäisemään Miinaharavan jopa 32 sekunnissa! Eikä Kamil Muranskin ennätykset pääty tähän, sillä hän onnistui merkkaamaan Guinessin ennätysten kirjaan ennätyksen, jossa hän läpäisi kaikki kolme vaikeustasoa alta 39 sekunnin. Siinä hieman haastetta kaikille täällä pelaaville!

    Kaikkia kolmea Miinaharavan vaikeustasoa pelatessa juoksee myös aika, ja pelaajan tulos kirjataan pistetaulukkoon. Lisäksi pelistä löytyy kustomointimahdollisuus, eli pelaaja voi valita haluamansa ruudukko- ja miinamäärän, mutta pistetaulukkoon tulokset eivät tallennu.

    Miinaharava Windows

    Kuinka pelata Miinaharavaa?

    Miinaharavaa pelatessa pelaajan tulee klikata hiiren vasemmalla näppäimellä paljastamattomia ruutuja. Pelin ensimmäinen paljastettu ruutu ei voi koskaan olla miina, mutta on hieman tuurista kiinni, lähteekö peli rullaamaan hyvin heti alusta alkaen.

    Mikäli jossakin tämän jälkeen pelatussa ruudussa on miina, se räjähtää, jolloin kaikki muutkin miinat paljastuvat ja räjähtävät. Tällöin peli päättyy. Jos ruudussa ei ole miinaa, ruutuun ilmestyvä numero kertoo sen, monessako ruudun kahdeksasta naapuriruudusta on miina.

    Miinaharavapeliä on mahdollista edistää varsin nopeasti, sillä jos klikatun ruudun naapuriruuduissa ei miinoja ole, paljastaa peli kerralla kaikki kyseiseen ruutuun yhteydessä olevat ruudut, joista miinaa ei niin ikään löydy. Tällöin peli saattaa ”aueta” kerralla paljonkin. Paljastetun, tyhjän alueen reunoille ilmestyvät numerot, joiden naapureissa taas uusia miinoja esiintyy.

    Hiiren oikeaa näppäintä pelaaja voi käyttää paljastamattomien ruutujen liputtamiseen – eli hän voi merkitä lipulla sen ruudun, jossa epäilee miinan esiintyvän. Tämä helpottaa myös pelitilanteen hahmottamista.

    Kun kaikki miinattomat ruudut on paljastettu, pelaaja on onnistunut läpäisemään miinaharavan. Tämä tehtävässään onnistunut raivaajapioneeri näkee läpäistyyn peliin käyttämänsä ajan. Ajoista parhaimmat päivittyvät tulostaulukkoon.

    Miinaharava-vinkkejä ja tietoiskuja

    Vaikka Miinaharavassa tarvitaan ennen kaikkea älykkyyttä ja ongelmanratkaisutaitoja, myös onnella on osuutensa.

    Joskus pelaaja nimittäin kohtaa tilanteen, jossa esimerkiksi kaksi ruutua on tyhjillään, mutta miina voi olla kummassa tahansa. Eivätkä paljastetut numerot anna vihiä murhaavan miinan sijainnista. Tällöin pelaajan on vain luotettava onneensa ja toivottava, että kohtalokas hiirenklikkaus tuo toivotun tuloksen!

    Miinaharavan peliruudukon yläosasta löydät keltaisen hymynaaman, jonka ilme muuttuu pelin edetessä. Hymynaama ”jännittää” jokaista klikkausta, ja niin kauan kun pelaaja on selvillä vesillä, on myös hymynaaman suu messingillä.

    Onnistuneesti suoritettu peli loihtii naaman kasvoille aurinkolasit, mutta miinaan astuminen tietää hymynaaman liittymistä oikosääristen pataljoonaan – silmät ristissä.

    Kun kohtaat tilanteen jossa et voi varmasti tietää kummassa ruudussa miina on, kannattaa arvaus tehdä heti.

    Jos alat ratkaisemaan ruudukkoa muualta ja jätät tämän vaiheen loppuun, käytät aikaasi huonosti ja jätät pelin ratkaisun onnesta kiinni olevan siirron varaan. Parempi siis kokeilla heti ja huonon tuurin sattuessa aloittaa uusi peli!

    Kun peli lähestyy loppuaan, kannattaa pitää silmällä jäljellä olevien miinojen määrää. Tämä voi tuoda sinulle lisätietoja miinojen sijainneista.

    Esimerkiksi, jos sinulla on kaksi miinaa löytämättä ja yhtä numeron 3 ruutua koskettaa 2 miinaa ja numeron 4 ruutua 3 miinaa, toisen miinan on oltava näiden risteävässä kohdassa. Näin parannat mahdollisuuksiasi paljastaa kenttää turvallisemmin ja läpäistä pelin!

    Miinaharavan historia

    Miinaharavan alkuperä on 1960- ja 1970 luvuilla, jolloin ensimmäiset pelit ohjelmoitiin suurille keskustietokoneille. Varhaisin esi-isä tunnetaan nimellä Cube, jonka suunnitteli Jerimac Ratliff.

    Vuosien saatossa ja tekniikan kehittyessä Cubea seurasi monia Miinaharavan kaltaisia pelejä, kunnes peli nimeltä Rlogic kehitettiin MS-DOS käyttöjärjestelmälle vuonna 1985.

    Rlogic oli jo hyvin samanlainen peli kuin tulevaisuudessa kehitetty Miinaharava, mutta siinä pelaajan täytyi selvittää tiensä aloituspaikasta maaliin miinoja väistellen. Pelaaja saattoi myös jäädä jumiin, koska jokainen mahdollinen suunta oli miinoitettu.

    Kuten mainittu, Robert Donner kehitti Miinaharavan vuonna 1989 ja loppu on tietoteknistä historiaa Windowsin yleistymisen myötä!

    Etusivu Tietoa pelistä

    Miinaharava

    Pelaa yksinpelien klassikkoa – Miinaharavaa.

    Pasianssi.com esittelee artikkeleissaan erilaisten pasianssien lisäksi myös erilaisia korttipelejä sekä yksinpelattavia älypelejä. Aikaisemmissa teksteissä on useaan otteeseen mainittu Windowsin legendaarisesta peliryhmästä, johon Klondike Pasianssin, Vapaakentän ja Hertan ohella kuuluu myös Miinaharava.

    Tämä artikkeli pureutuu Miinaharavan syvimpään olemukseen, historiaan sekä älypelin sääntöihin. Miinaharavan taustoja ja ominaisuuksia verrataan myös muihin pasiansseihin, sillä näillä yksinpeleillä riittää rutkasti yhteistä historiaa!

    Mikä on Miinaharava?

    Miinaharava, englanniksi Minesweeper, on perinteisen pasianssin tavoin yksinpeli, mutta onnen sijasta tässä pelissä pääsee pitkälle omalla neuvokkuudella ja ongelmanratkaisukyvyillä.

    Siinä mielessä Miinaharava lähentelee luonteeltaan ennemmin Vapaakenttää. Älypelin kehitti Robert Donner vuonna 1989, mutta suuren yleisön tietoisuuteen Miinaharava kantautui Microsoftin Windows-järjestelmän yleistymisen myötä.

    Miinaharavan tarkoituksena on selvittää pelilaudan ruudukko, joka aloitustilanteessa on kaikkien ruutujen osalta avaamaton. Pelaajan tulee paljastuvien numeroiden avulla päätellä, missä ruuduissa piilee miinoja, ja merkitä nämä punaisella lipulla. Peli on läpäisty, kun jokainen numero on turvallisesti paljastettu ja miinat liputettu. Mutta jos osut miinaan, räjähtävät kaikki peliruudukon miinat ja häviät pelin!

    Miinaharava

    Miinaharavan vaikeustasot

    Spider Pasianssin tapaan Miinaharavasta löytyy kolme eri vaikeustasoa: helppo, keskivaikea ja vaikea. Siinä missä helppo pasianssi sisältää yhden maan, tarkoitetaan helpolla versiolla Miinaharavan tapauksessa 9 x 9 -kokoista peliruudukkoa, joka pitää sisällään 10 miinaa.

    Keskivaikea eli tavallinen pasianssi pelataan kahta maata käyttäen, kun taas Miinaharavassa tämä variaatio sisältää 40 miinaa 16 x 16 -ruudukossa. Vaikea Spider Pasianssi haastaa pelaajansa neljällä maalla, mutta hankalin Miinaharava kätkee 30 x 16 -ruudukkoon yhteensä peräti 99 miinaa.

    Kaikkien aikojen ennätys Miinaharavassa vaikeimmalla tasolla kuuluu puolalaiselle Kamil Muranskille joka onnistui läpäisemään Miinaharavan jopa 32 sekunnissa! Eikä Kamil Muranskin ennätykset pääty tähän, sillä hän onnistui merkkaamaan Guinessin ennätysten kirjaan ennätyksen, jossa hän läpäisi kaikki kolme vaikeustasoa alta 39 sekunnin. Siinä hieman haastetta kaikille täällä pelaaville!

    Kaikkia kolmea Miinaharavan vaikeustasoa pelatessa juoksee myös aika, ja pelaajan tulos kirjataan pistetaulukkoon. Lisäksi pelistä löytyy kustomointimahdollisuus, eli pelaaja voi valita haluamansa ruudukko- ja miinamäärän, mutta pistetaulukkoon tulokset eivät tallennu.

    Miinaharava Windows

    Kuinka pelata Miinaharavaa?

    Miinaharavaa pelatessa pelaajan tulee klikata hiiren vasemmalla näppäimellä paljastamattomia ruutuja. Pelin ensimmäinen paljastettu ruutu ei voi koskaan olla miina, mutta on hieman tuurista kiinni, lähteekö peli rullaamaan hyvin heti alusta alkaen.

    Mikäli jossakin tämän jälkeen pelatussa ruudussa on miina, se räjähtää, jolloin kaikki muutkin miinat paljastuvat ja räjähtävät. Tällöin peli päättyy. Jos ruudussa ei ole miinaa, ruutuun ilmestyvä numero kertoo sen, monessako ruudun kahdeksasta naapuriruudusta on miina.

    Miinaharavapeliä on mahdollista edistää varsin nopeasti, sillä jos klikatun ruudun naapuriruuduissa ei miinoja ole, paljastaa peli kerralla kaikki kyseiseen ruutuun yhteydessä olevat ruudut, joista miinaa ei niin ikään löydy. Tällöin peli saattaa ”aueta” kerralla paljonkin. Paljastetun, tyhjän alueen reunoille ilmestyvät numerot, joiden naapureissa taas uusia miinoja esiintyy.

    Hiiren oikeaa näppäintä pelaaja voi käyttää paljastamattomien ruutujen liputtamiseen – eli hän voi merkitä lipulla sen ruudun, jossa epäilee miinan esiintyvän. Tämä helpottaa myös pelitilanteen hahmottamista.

    Kun kaikki miinattomat ruudut on paljastettu, pelaaja on onnistunut läpäisemään miinaharavan. Tämä tehtävässään onnistunut raivaajapioneeri näkee läpäistyyn peliin käyttämänsä ajan. Ajoista parhaimmat päivittyvät tulostaulukkoon.

    Miinaharava-vinkkejä ja tietoiskuja

    Vaikka Miinaharavassa tarvitaan ennen kaikkea älykkyyttä ja ongelmanratkaisutaitoja, myös onnella on osuutensa.

    Joskus pelaaja nimittäin kohtaa tilanteen, jossa esimerkiksi kaksi ruutua on tyhjillään, mutta miina voi olla kummassa tahansa. Eivätkä paljastetut numerot anna vihiä murhaavan miinan sijainnista. Tällöin pelaajan on vain luotettava onneensa ja toivottava, että kohtalokas hiirenklikkaus tuo toivotun tuloksen!

    Miinaharavan peliruudukon yläosasta löydät keltaisen hymynaaman, jonka ilme muuttuu pelin edetessä. Hymynaama ”jännittää” jokaista klikkausta, ja niin kauan kun pelaaja on selvillä vesillä, on myös hymynaaman suu messingillä.

    Onnistuneesti suoritettu peli loihtii naaman kasvoille aurinkolasit, mutta miinaan astuminen tietää hymynaaman liittymistä oikosääristen pataljoonaan – silmät ristissä.

    Kun kohtaat tilanteen jossa et voi varmasti tietää kummassa ruudussa miina on, kannattaa arvaus tehdä heti.

    Jos alat ratkaisemaan ruudukkoa muualta ja jätät tämän vaiheen loppuun, käytät aikaasi huonosti ja jätät pelin ratkaisun onnesta kiinni olevan siirron varaan. Parempi siis kokeilla heti ja huonon tuurin sattuessa aloittaa uusi peli!

    Kun peli lähestyy loppuaan, kannattaa pitää silmällä jäljellä olevien miinojen määrää. Tämä voi tuoda sinulle lisätietoja miinojen sijainneista.

    Esimerkiksi, jos sinulla on kaksi miinaa löytämättä ja yhtä numeron 3 ruutua koskettaa 2 miinaa ja numeron 4 ruutua 3 miinaa, toisen miinan on oltava näiden risteävässä kohdassa. Näin parannat mahdollisuuksiasi paljastaa kenttää turvallisemmin ja läpäistä pelin!

    Miinaharavan historia

    Miinaharavan alkuperä on 1960- ja 1970 luvuilla, jolloin ensimmäiset pelit ohjelmoitiin suurille keskustietokoneille. Varhaisin esi-isä tunnetaan nimellä Cube, jonka suunnitteli Jerimac Ratliff.

    Vuosien saatossa ja tekniikan kehittyessä Cubea seurasi monia Miinaharavan kaltaisia pelejä, kunnes peli nimeltä Rlogic kehitettiin MS-DOS käyttöjärjestelmälle vuonna 1985.

    Rlogic oli jo hyvin samanlainen peli kuin tulevaisuudessa kehitetty Miinaharava, mutta siinä pelaajan täytyi selvittää tiensä aloituspaikasta maaliin miinoja väistellen. Pelaaja saattoi myös jäädä jumiin, koska jokainen mahdollinen suunta oli miinoitettu.

    Kuten mainittu, Robert Donner kehitti Miinaharavan vuonna 1989 ja loppu on tietoteknistä historiaa Windowsin yleistymisen myötä!

    Takaisin peliin