PYRAMIDI-PASIANSSI

Pyramidi-pasianssi – lyhyesti ilmaistuna pelkkä Pyramidi – on yksi kinkkisimmistä pasianssipelien variaatoista. Nimensä mukaisesti kortit jaetaan seitsemän rivin korttipyramidiksi, joka tulee tyhjentää kokonaan pelin läpäisemiseksi.

Tältä sivulta löydät Pyramidi-pasianssin ilmaisen version, tietoa korttipelin historiasta sekä pelin säännöt. Lisäksi tarjoamme vinkkejä Pyramidi-pasianssin pelaamiseen. Pyramidi-pasianssi on arvosteltu yhdeksi jännittävimmistä pasianssin muodoista, ja sen haastavuus saa pelaajat palaamaan pelin pariin yhä uudelleen.

PYRAMIDI-PASIANSSIN SÄÄNNÖT

Pyramidi-pasianssia pelataan tavallisella 52 kortin pakalla ilman jokereita. Pelin tarkoituksena on saada tyhjennettyä koko 28 kortin ja seitsemän rivin korttipyramidi, perustuksista huipulle asti. Pyramidin tyhjennys tapahtuu muodostamalla korttipareja, joiden yhteenlaskettu summa on 13.

Esimerkki: korttien 9 ja 4 summa on 13, joten ne muodostavat parin, ja ne voidaan poistaa korttipyramidista. Samaan tapaan esimerkiksi 8 ja 5 ovat korttipari. Pyramidi-pasianssissa ässän arvo on 1, jätkän arvo 11 ja kuningattaren 12. Kuningas on arvoltaan 13, joten se ei tarvitse paria ollakseen valmis poistettavaksi.

Pasianssi tulee pelata läpi alarivistä alkaen, ja seuraavan rivin pyramidissa olevaa korttia saa käyttää vasta, kun se on kokonaan esillä. Muut kuin pyramidiin menevät kortit jäävät käyttöpakaksi, jonka saa pasianssi.comin versiossa käydä läpi kolmesti, yksi kortti kerrallaan.

Poistopakka muodostuu pakasta kääntyneistä korteista. Poistopakka jätetään oikeinpäin ja sen päällimmäistä korttia saa käyttää parien muodostamiseen yhdessä sekä pyramidissa saatavilla olevien korttien että käyttöpakan päällimmäisen kortin kanssa. Muodostetut parit muodostavat oman pinon, johon ei enää kajota pasianssin edetessä.

Pyramidi-pasianssi päättyy, kun "pyramidin huippu" eli viimeinen kortti on saatu pelattua pois, tai kun eteneminen keskeytyy niin, ettei käytettävissä olevista korteista saa enää muodostettua summaa 13.

Pyramidi-pasianssin lähtötilanne näyttää tältä:

Pyramidi-pasianssin aloitustilanne. 28 korttia jaettuna seitsemään riviin, pyramidin muotoiseksi

VINKKEJÄ PYRAMIDI-PASIANSSIN LÄPÄISYYN

Toisin kuin esimerkiksi Vapaakenttä-pasianssissa, jossa pelin ratkaisu pohjautuu omiin valintoihin, näyttää Pyramidi-pasianssi olevan lähinnä korttituurista kiinni. Kuitenkin, mitä enemmän pelaat, sitä nopeammin huomaat, että Pyramidi on muutakin kuin nopealla vilkaisulla voisi otaksua. Alta löydät vinkkejä, jotka saattavat helpottaa peliäsi.

  1. Ennen kuin aloitat pelin, tutki tarkkaan korttipyramidin rakennetta. Tämä auttaa suunnittelemaan strategiaa ja oikeanlaisen lähestymistavan koko pasianssiin.
  2. Mieti alkuun pelin läpäisymahdollisuuksiasi. Saatat nimittäin huomata mahdollisia esteitä eri tasoilla, jotka voivat tehdä pasianssista kokonaan mahdottoman läpäistä. Esimerkiksi, jos pyramidin huippukorttina (alin kortti) on ässä, ja kaikki kuningattaret ovat pyramidin juurella, ei Pyramidi-pasianssi tule menemään millään lävitse.
  3. Katso, pystytkö muodostamaan parin sekä käyttö- että poistopakan päällimmäisistä korteista. Tämä on usein helppo ratkaisu ja saattaa edistää peliäsi, mutta ei aina ole koko pasianssin läpäisyn kannalta ihanteellisin mahdollinen peliliike.

MITÄ TEHDÄ, KUN MIKÄÄN KORTTI EI KÄY?

Tekemätön paikka Pyramidi-pasianssissa tarkoittaa valitettavan usein hävittyä peliä ja uutta jakoa. Paras keino välttää tilanne, on suunnitella siirrot mahdollisimman pitkälle etukäteen.

Jos kortti ei käy, muista tarkistaa sekä poistopakka että käyttöpakka varmistaen, josko kummankaan pakan päällimmäisestä kortista olisi apua. Muistathan, että käyttöpakan saa käydä kolme kertaa kokonaan lävitse. Mikäli Pyramidi-pasianssi tulee kerta kaikkiaan tiensä päähän, on pelaajan tunnustettava tappio. Uusi jako kuitenkin kaiken muuttaa voi!

PYRAMIDI-PASIANSSIN HISTORIA

Pyramidi-pasianssin synnystä ei ole tiedossa tarkkaa päivämäärää. Ehkäpä ensimmäiset versiot tästä pasianssin variaatiosta juontavat juurensa 1700- tai 1800-luvulle. Kenties itse Napoléon Bonaparte rakenteli pelikorteista ensimmäisiä pyramidimuodostelmia St. Helenan saarella vuonna 1816. Kyseisen keisarin kerrotaan nimittäin viettäneen maanpakovuosien luppoaikaansa pasiansseja pelaten.

Ensimmäinen tietokoneversio Pyramidi-pasianssista näki päivänvalon Microsoft Entertainment Packin mukana vuonna 1990. Tuolloin peli tunnettiin nimellä Tut’s Tomb. Nykyään Pyramidi-pasianssin pariin pääsee niin uusimmilla Windows-versioilla kuin Androidilla ja iOS-käyttöjärjestelmälläkin.

TIESITKÖ TÄMÄN PYRAMIDI-PASIANSSISTA?

  • Pyramidi-parianssista löytyy lukuisia eri variaatioita. Joissain versioissa pakkaa voi käydä läpi niin monta kertaa kuin haluaa, joissain pelimuodoissa taas voidaan jakaa vielä seitsemän korttia pyramidin alle, joita käyttää apuna.
  • Ensimmäistä Windows-versiota Pyramidi-pasianssista kutsuttiin Tut’s Tombiksi. Tämä on suora viittaus kuuluisan Egyptin faaraon, Tutankhamonin, hautaan. Pieni tietoisku: kuuluisuudestaan huolimatta Tutankhamonin hauta oli muiden kuninkaiden hautoihin verrattuna suhteellisen pieni, mutta erittäin hyvin säilynyt!
  • Viittaukset Egyptiin eivät lopu tähän, sillä Giza on Michael Kellerin kehittelemä Pyramidi-pasianssin muoto. Tässä versiossa kortit jaetaan niin, että peliruudulle muodostuu peräti kolme pyramidia sekä apuna käytettävä rivi kortteja. Tämä variaatio on jo lähes liian monimutkainen selvitettäväksi (ja selitettäväksi), joten pasianssi.com suosittelee pysyttelyä tutussa ja turvallisessa Pyramidi-pasianssissa!

Pyramidi-pasianssi todella haastaa pelaajansa äärimmilleen – joskus jopa turhautumiseen asti. Silti pasianssin ystävät kokoontuvat pyramidin äärelle yhä uudelleen ja uudelleen kuin turistit Egyptin historiallisten rakennelmien läheisyyteen. Pyramidi-pasianssin ehkä suurin viehätys on juuri se, että jos ja kun pelaaja onnistuu pasianssin läpäisemään, tuntuu se erityisen palkitsevalta saavutukselta!

Kokeile myös seuraavia pasianssin variaatioita: Pasianssi, Spider-pasianssi tai Vapaakenttä.