SPIDER-PASIANSSI

Spider-pasianssi – lyhyesti ilmaistuna Spider – on yksi pasianssipelien variaatoista, jossa perinteisen pasianssin sijaan kortit tulee kasata toistensa päälle maittain – ei mustaa ja punaista vuoron perään. Spider tarjoaa myös kolme erilaista vaikeustasoa, sillä pelaaja voi halutessaan valita yhden, kahden tai neljän maan pelimuodon. Mitä useampi maa pelissä on mukana, sitä vaikeampi pasianssi on.

Tältä sivulta löydät Spider-pasianssin ilmaisen version, tietoa korttipelin historiasta sekä pelin säännöt. Lisäksi jaamme vinkkejä Spider-pasianssin pelaamiseen. Spider-pasianssi on arvosteltu yhdeksi jännittävimmistä pasianssin muodoista, ja sen haastavuus saa pelaajat palaamaan pelin pariin yhä uudelleen.

SPIDER-PASIANSSIN SÄÄNNÖT

Spider-pasianssin ideana on saada kaikki sattumanvaraisesti pelialustalle jaetut kortit väreittäin suuruusjärjestykseen – kuninkaasta ässään. Tässä kappaleessa käydään läpi normaalin, eli kahden maan, vaikeustason säännöt. Kun Spideria pelataan vaikealla, neljän maan tasolla, tulee kortit saada järjestykseen värien sijasta maittain.

Spider-pasianssissa käytetään kahta 52 kortin pakkaa. Ensiksi 54 korttia jaetaan kymmeneen pinoon niin, että neljässä pinossa on kuusi ja lopuissa viisi korttia. Pinojen ensimmäiset kortit jaetaan kuvapuoli ylöspäin. Pelin alalaitaan jätetään viisi kymmenen kortin pinoa odottamaan myöhempää jakamista.

Spiderissa yksittäisen kortin voi siirtää pystyrivistä toiseen, mikäli kohteena olevan korttipinon kortti yhden numeron suurempi. Kortin maalla ei ole merkitystä. Esimerkki: voit siirtää mustan nelosen mustan TAI punaisen viitosen päälle.

Spider-pasianssi mahdollistaa myös usean kortin siirtämisen kerrallaan, mutta näiden korttien on oltava samaa väriä (tai maata). Esimerkki: Jos sinulla on toisessa korttipinossa musta kasi, jonka päällä on musta seiska, ja toisessa korttipinossa musta ysi päällimmäisenä, voit siirtää kerralla sekä kasin ja seiskan tähän korttipinoon.

Samat säännöt pätevät useamman kuin kahden kortin siirtämisessä kerralla. Kun saat muodostettua ns. kuningasvärisuoran, eli kaikki samaa väriä/maata olevat kortit päällekkäin kuninkaasta ässään, siirtyvät nämä kortit automaattisesti kotipesään ja vapauttavat joko käännettävän kortin tai kokonaan tyhjän kentän.

Spider-pasianssissa minkä tahansa kortin voi siirtää tyhjälle korttipinon paikalle. Oikean alakulman pakkaa klikkaamalla jokaisen korttipinon päälle jaetaan yksi uusi kortti. Uutta riviä ei voi kuitenkaan jakaa, jos yksikin korttipinon paikka on kokonaan tyhjillään.

Peli päättyy, kun kaikki kortit on jaettu ja järjestetty värisuoraksi kuninkaasta ässään sekä siirretty kotipesään.

Spider-pasianssin lähtötilanne näyttää tältä:

Spider-pasianssin aloitustilanne. 54 korttia jaettuna yhteensä kymmeneen pinoon.

VINKKEJÄ SPIDER-PASIANSSIN LÄPÄISYYN

Spider-pasianssi voi tuntua välillä haastavalta, mutta alta löydät muutaman hyödyllisen vinkin, jotka saattavat helpottaa pelaamistasi huomattavasti.

  1. Tyhjennä korttipino mahdollisimman nopeasti. Yritä kääntää kaikki piilossa olevat kortit ja rakentaa tyhjälle, juuri avatulle paikalle mahdollisimman pitkä korttisuora. Ihanteellisessa tilanteessa pääset aloittamaan tyhjän paikan pinolla, jonka alimpana korttina on kurko. Tyhjennys kannattaa mahdollisuuksien mukaan aloittaa oikeasta reunasta, sillä näissä pinoissa on yksi kortti vähemmän. Pelin edetessä pyri pitämään mahdollisimman pitkään tyhjiä korttipaikkoja.
  2. Paljasta piilokortit. Järjestä kortteja pelattavaksi selvittämällä korttipinoja ja jättämällä pienemmän silmäluvun kortit pinojen päällimmäisiksi. Tämä avaa sinulle mahdollisuuksia hyvin nopeasti. Kun jaat alalaidasta seuraavan rivin, sinulla on valmiiksi monta potentiaalista korttipinoa järjestyksessä – ja vähemmän turhia kortteja hidastamassa pasianssin etenemistä.
  3. Älä blokkaa kortteja. Kun pelaat Spideria vaikeammalla tasolla, vältä mahdollisimman pitkään eriväristen korttien pelaamista päällekkäin. Muuten alla olevat kortit ovat jumissa niin pitkään ennen kuin saat alempiarvoiset kortit pelattua näiden tieltä.

MITÄ TEHDÄ, KUN MIKÄÄN KORTTI EI KÄY?

Etenkin hankalamman vaikeustason Spider-pasiansseissa sormi saattaa eksyä tasaisin välein suuhun. Ensimmäiseksi muista varmistaa, onko sinulla vielä käytettävissä yksi viidestä kymmenen kortin pakasta peliruudun alalaidassa.

Jos uutta riviä ei ole enää jaettavissa, voit edelleen kokeilla järjestellä kortteja pinosta toiseen. Muistathan, että vaikka Spider-pasianssissa tulee lopulta kerätä samaa väriä (tai vaikeammalla tasolla samaa maata) olevat kortit päällekkäin, voit pelin aikana siirtää kortteja toistensa päälle väristä tai maasta riippumatta. Joskus tämä saattaa avata uusia ulottuvuuksia peliisi.

Harvoin jokainen pasianssi menee läpi – ei myöskään Spider-pasianssi. Jos peli tulee päätepisteeseensä, voit aina aloittaa uuden pelin. Joskus on myös hyvä hakea vauhtia helpommalta vaikeustasolta ja palauttaa onnistumisen tunne Spiderin parissa!

SPIDER-PASIANSSIN HISTORIA

Spider-pasianssin historia juontaa juurensa aina vuoteen 1949. Korttipeli ei ole yhtä vanha kuin klassinen pasianssi, mutta vuosien varrella se on kuvainnollisesti punonut seittejä pasianssin ystävien keskuuteen, ja näin rakentanut laajaan Spider-pelaajien verkoston. Kun Spider ensimmäisen kerran tuli tunnetuksi, pasianssin ideana oli muodostaa vähintään kahdeksan 13 kortin ketjua. Näistä kahdeksasta ketjusta juontuukin Spider-pasianssin nimi, sillä hämähäkillä on sattumoisin kahdeksan jalkaa.

Ensimmäinen versio Spider-pasianssista osoittautui hyvin vaikeaksi, minkä vuoksi pelistä on julkaistu myöhemmin useita helpompia variaatioita. Esimerkiksi yhden ja kahden maan versiot ovat tehneet pelistä helpommin voitettavan – ja sen myötä pelaajalle mielekkäämmän.

Ensimmäinen tietokoneella pelattava Spider-pasianssi julkaistiin Microsoftin 98+ -paketin myötä, mutta pelin maksullisuus esti vielä tuolloin suuremman suosion synnyn. Ensimmäinen ilmaisversio Spider-pasianssista tuli Microsoft ME:n myötä, jolloin innokkaiden pelaajien määrä kasvoi. Windowsin mukana tulleessa Spiderissa oli mukana yhden ja kahden maan versiot, mutta myös vaativammat kolmen ja neljän pakan versiot.

TIESITKÖ TÄMÄN SPIDER-PASIANSSISTA?

  • Eri vaikeustasot tekevät Spider-pasianssista erityisen koukuttavan, sillä helpommalta tasolta vaikeampaan eteneminen osoittaa pelitaitojesi kehittyneen.
  • Vaikka Spider-pasianssi kehitettiin jo vuonna 1949, todellinen läpimurto tapahtui vasta, kun Windows ME julkaisi vuosituhannen vaihteessa Spiderin ensimmäisen ilmaisversion tietokoneille. Tämän jälkeen pasianssi on kasvattanut pelaajien verkostoa kuin hämähäkki konsanaan.
  • Mikäli Spider-pasianssi osoittautuu liian helpoksi jopa vaikeimmalla, neljä maata sisältävällä tasolla, voit aina kokeilla parantaa piste-ennätystäsi! Tai kokeilla seuraavanlaista haastetta: onnistutko läpäisemään Spiderin alle sadalla siirrolla?

Spider-pasianssi on eittämättä vakiinnuttanut paikkansa pasianssin ystävien sydämissä. Jopa kaikkein suosituimman pasianssin tittelistä taisteleva korttipeli tarjoaa miellyttävän monta variaatiota vaikeustasoineen, ja koukuttaa pelaajansa jopa tuntikausiksi näyttöpäätteen ääreen ongelmanratkaisua vaativilla haasteillaan!

Kokeile myös seuraavia pasianssin variaatioita: Pasianssi, Pyramidi-pasianssi tai Vapaakenttä.